B TİPİ MENİNGOKOK AŞISI

Meningokok hastalığı nedir?

N. meningitidis isimli bakterinin yaptığı ateş ve basit solunum yolu enfeksiyonu ile başlayan ve en iyi tedavi şartlarında dahi % 20 ölüm oranları olan bir hastalıktır.

B tipi meningokok hastalığı için çocuklarımız ne kadar risk altındadır?

Ülkemizde yapılan çok merkezli bir çalışmada akut bakteriyel menenjit etkenleri arasında meningokoklar ilk sırayı almaktadır. Çoğu zaman hastalığı sağlıklı erişkinler taşıyabilmektedir.

Bulaşma nasıl olur?

Enfeksiyon solunum yolu ile bulaşabilmektedir. Çocuğuma daha önce meningokok aşısı yaptırdım, bu aşıyı da yaptırmalı mıyım? Daha önce yapılan aşı içinde mikrobun bu tipi (B) yoktur. Bu sebeple korunma için bu aşı önerilmektedir.

Diğer ülkelerde bu aşının uygulaması nasıl yapılıyor?

Bebeklerde 2 aylıktan itibaren koruma sağlayan B tipi menenjit aşısı, İngiltere Aşılama ve İmmünizasyon Ortak Komitesi (JCVI) tarafından aşı takvimine dahil edilmiştir. Dünyada birçok ülkede geçirilen menenjitlerin sıklığına göre 9 ülkede rutin aşı takvimindedir. Bu zaten yeni bir aşı değildir. Tüm dünyada bugüne kadar 20 milyondan fazla doz uygulanmış 41 ülkede ruhsatlı olarak satılmaktadır.

Bu aşının olası yan etkileri nedir?

A.   Enjeksiyonun yapıldığı yerde ağrı, kızarıklık veya şişme
B.   Yorgunluk veya bitkinlik
C.   Baş ağrısı
D.   Kas veya eklem ağrısı
E.   Ateş veya titreme
F.    Bulantı veya ishal
G.   Diğer tüm ilaçlar ve aşılarda olduğu gibi alerjik etkiler

Aşı kaç doz ve ne şekilde yapılıyor?

1) 2-5 aylık bebekler için 3+1 doz şeması: En az 1 ay arayla 3 doz, 12-23 aylar arası 1 hatırlatma dozu.

2) 6-11 aylık bebekler için 2+1 doz şeması: En az 2 ay arayla 2 doz, 12-23 aylar arası 1 hatırlatma dozu

3) 12-23 ay 2+ 1 doz şeması: En az 2 ay arayla 2 doz, son dozdan 12-23 ay sonra 1 hatırlatma dozu

4) 2-10 yaş 2 doz şeması: En az 2 ay arayla 2 doz (bu yaş grubunda hatırlatma dozu içi gereklilik belirtilmemiş)

5)11-50 yaş 2 doz şeması: En az 1 ay arayla 2 doz

Aşının etkinliği nedir?

MenB aşısı da uygulandığı takdirde, tüm bakteriyel menenjitleri %90 üzerinde kapsama altına aldığımızı söyleyebiliriz.

Devlet ödemediğine göre acaba bu aşı iyi bir aşı değil mi?

Her şeyden önce ülkemizde bir aşının ithal edilebilmesi ve özel de olsa çocuklara yapılabilmesi Sağlık Bakanlığı’ndan alınan ruhsat ile mümkündür. Tüm özel aşılarda olduğu gibi devletin şu anda bunu ödememesi bütçe ile ilgilidir.