Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

EL AYAK AĞIZ HASTALIĞI

El ayak ağız hastalığı son günlerde çoğumuzun duyduğu ve maalesef kimilerimizin de tecrübe ettiği bir hastalık. İsterseniz gelin beraber yakından bakalım bu hastalığa.
Hastalık salgınlar halinde seyretmekte. 2011 yılında Vietnam’ da başlayan salgın sırasında 12.000’ den fazla çocuk etkilenmiştir.
Toplu yaşam şartları nedeni ile hastalık binde 4 civarında görülürken, yüzde 2’lere kadar geldi.
El-Ayak-Ağız Hastalığı poliovirüs, coxacki virüs, echo virüs gibi virüslerden oluşan enterovirüs ailesinin neden olduğu bir hastalıktır. En çok sebep olan virüs ise Coxsackie virüs A16’dır fakat diğer enterovirüsler de hastalığa neden olurlar. Yani kafamızı en çok kurcalayan sorunun cevabı olan ‘’Bu hastalığı tekrar geçirir miyiz ?’’ sorusunun cevabı, evet geçirebilirsiniz. Farklı virüsler etken olduğu için farklı zamanlarda ve farklı klinik tablolar ile karşınıza çıkabilir.
Nadiren erişkinlerde gözlenebilir. 2-10 yaş arasındaki çocuklarda, özellikle 5 yaş altı, hastalık sıklıkla ateş, iştahsızlık, sıtma benzeri belirtiler, boğaz ağrısı ile başlar. Kuluçka süresi 3-6 gündür. Ateş başladıktan 2-3 gün sonra, ağızda herpanjina adı verilen ağrılı, su dolu döküntüler meydana gelir. Küçük kırmızı lekeler olarak başlayan lezyonlar ülserleşir. Deri döküntüsü 1-2 gün sonra gelişir. Ayak tabanı ve el ayalarında meydana gelen düz kırmızı noktalar halinde başlar, daha sonra su toplar. Nadiren döküntüler dizlerde, dirseklerde, kalçada veya genital bölgede olabilir. Özellikle bebeklerde ağızdaki yaralar nedeni ile yutma güçlüğü ve dolayısı ile sıvı kaybı olabilir. El-Ayak-Ağız Hastalığı bulunan hastaların hepsinde tüm döküntüler birden olmayabilir, sadece ayakta sadece elde veya ağızda sınırlı bir alanda kalabilir. Bazen de döküntü fazı olmadan sadece ağız içi bulgular ile seyredebilir. Hastalık çok nadiren komplikasyonlara neden olabilir. Döküntüler genellikle 7-10 gün içinde kendiliğinden iyileşmektedir.
Yazın girilen havuzda klorlu suların yutulmasıysa ayrı bir risk oluşturuyor. Ellerin sık sık yıkanması, kirli ellerin ağıza ve yüze sürülmemesi çok büyük önem taşıyor. Bulaşıcı olduğundan hasta kişilerden uzak durmak önemli. Ortamı sık sık havalandırarak içeri temiz hava girmesini sağlamak şart. Okul ve kreşlerde ortam yüzeyleri dezenfekte edilmeli. Gerekli hijyen ve temizlik kurallarına uyulması durumunda riski azalabilen hastalık, solunum yoluyla, tükürükle, yakın temasla ve dışkı yoluyla bulaşabiliyor.
Döküntüler çıkınca 1 hafta çocuğunuzu okula göndermemenizde fayda var. Okulda ciddi hastalığı olan bir çocuğa bulaştırırsa o çocukta ciddi hastalık oluşabilir.
Gebeliğin ilk üç ayında kazanılan enfeksiyon spontan düşük veya gelişme geriliği ile sonuçlanabileceğinden özellikleri gebeleri enfeksiyondan korumak gereklidir
Birçok erişkinin de hastalığı hiç bulgu oluşmadan taşıyabileceği unutulmamalıdır.
El-Ayak-Ağız Hastalığı ağızda ağrılı yaralara neden olan birçok hastalık ile karışabilir. Tedavinin doğru yapılabilmesi için bu hastalıklar ile ayrımının doğru yapılabilmesi gerekir. Hasta kaç yaşında, bulguları neler, döküntüleri nasıl sorularının doğru yanıtlanması tanıda önemlidir. Tanı genelde ateş sonrası döküntü fazında konulabilmektedir.
Tanıda rutin laboratuar testlerin yeri yoktur. İleri inceleme testleri ulaşılabilirlik ve maliyet açısından efektif olmadığı için ancak komplike vakalarda kullanılmaktadır.
Hastalıktan korunmak için aşı yoktur. Bu nedenle, hasta ile temastan kaçınmak ve bazı temel temizlik kurallarına dikkat ederek hastalıktan korunmak gerekir. El temizliğine dikkat etmek, özellikle tuvalet kullanımı sonrası .
Döküntülerin ilk 3-4 gününde çocuğu lifle-bezle yaralara temas ederek yıkamayın. Benim tavsiyem 1 hafta normal banyo yaptırmak yerine temiz şekilde yaralara dokunmadan su dökerek temizlik yapın. Yaz hastalığı olduğu için çocuk bu dönemde çok terleyecektir.
DR. CENK GÖKER

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.